Skolesystemet i New Zealand
I New Zealand skal forældre betale et mindre beløb for børnenes skolegang, yderligere beslutter ministeriet hvor stor en sum penge, hvert enkelt skole får. Skolerne får et grundbeløb, der relatere sig til elevtal og derudover specielle midler i forhold til forældreindtægt, boligforhold med mere. Derefter er det op til skolebestyrelsen, The Board of Trustees, på hver enkelt skole, at få økonomien, undervisningen og nye opgaver til at passe sammen. Skolegangen i New Zealand er obligatorisk de første ti år. De fleste børn begynder skolegangen som 5-årige. De offentlige skoler på grund- og mellemskoletrinnet er fælles for piger og drenge, men i det fortsatte forløb findes enkelte kønsopdelte skoler. Efter den seksårige grundskole; Primary School, følger en toårig mellemskole; Intermediate School, med en treårig overbygning; High School.
Det vil sige at eleverne på Manurewa Intermediate school er på deres syvende og ottende skoleår. Dette dækker over elever som, er i alderen 11 til 13 år.
Manurewa er en forstad i South Auckland. Det er et område der defineres som socio-økonomisk dårligt stillet. Her lever et højt antal af ikke-europæiske etniciteter - en relativ stor majoritet af Polynesisk og Maori etnicitetter, hvilket gør Manurewa til en af de mest multi-kulturelle suburbs i New Zealand.
Alle skoler i New Zealand høre under Ministry of Education. Dette ministerium stiller nogle Nationale standarder. Disse standarder er de nationale forventninger til de studerendes fremskridt og resultater på tværs af alle områder af New Zealands Curriculum. De Nationale standarder er beskrivelser af, hvad de studerende skal kende og være i stand til at gøre i læsning, skrivning og matematik på forskellige stadier af deres skolegang fra år 1-8.
De Nationale standarder er et redskab som kan hjælpe lærere og skoler, til at forstå hvad der forventes af eleverne, de bruges til at måle om den enkelte elev opfylder forventningerne på de forskellige niveauer, samt til at forbedre undervisning og dermed forbedre elevernes læring og fremskridt på alle områder af pensum.
For nærmere information se: http://nzcurriculum.tki.org.nz/National-Standards
De Nationale standarer diktere ikke skolens pensum, blot forventningerne til elevernes læring. Det betyder at skolens værdier, undervisningsmetoder samt pensum, udarbejdes af det som hedder: ”Board of Trustees”. Det er en form for skolebestyrelse. ”Board of Trustees” består normalt af tre-syv forældrerepræsentanter, skoleinspektøren, en underviser samt en elev repræsentant.
Bestyrelsen er ansvarlige over for forældre/forældremyndighedsindehavere, lokalsamfundet, Undervisningsministeren, Undervisningsministeriet, andre statslige organisationer samt offentligheden.
Bestyrelsen skal overvåge og rapportere årligt til lokalsamfundet og Undervisningsministeriet om skolens handlinger, resultater samt fremskridt hen imod skolens mål.
Bestyrelsen skal overvåge og rapportere årligt til lokalsamfundet og Undervisningsministeriet om skolens handlinger, resultater samt fremskridt hen imod skolens mål.
Bestyrelsen er arbejdsgiver for alle skolens medarbejdere og er ansvarlig for:
- Skolens strategiske og politiske retning i samråd med forældre, medarbejdere og studerende.
- At sikre, at skolen giver et sikkert miljø og uddannelse af høj kvalitet for alle sine elever
- Kontrol med forvaltningen af pensum, personale, ejendomme, budget og administration
- Konstant overvågning og opfølgning i forhold til mål, samt at opstille fremtidig planlægning.
- Bestyrelsen er ansvarlig for, at fastsætte årlige samt langsigtede mål
Om Manurewa Intermediate School
På skolen er der 28 klasser med omkring 24 elever i klassen. Hver klasse har en Form Teacher (klasselære), som de starter dagen sammen med. Eleverne møder kl 08:45 og har fri kl 14:55, om tirsdagen kl 14:05.
Timetable:
09:00 - 09:20 Kori TInana (Fitness eller Whanau Meeting), 09:20 - 11:00 undervisning, 11:00 - 11:25 Interval (Tea Time), 11:25 - 13:05 undervisning, 13:05 - 13:15 Lunch eating (in class), 13:15 - 13:45 Lunch break, 13:45 - 14:05 DEAR (Drop Everything, and Read), 14:05 - 14:55 mandag: "Monday Magic", tirsdag: fri, onsdag: "Cultural Pursuits", torsdagen: Options, fredag: "wrap-up" (klassenstime) og School Singing.
Jeg vil senere forklare nærmere om: "Monday Magic", "Cultural Pursuits", Options, "wrap-up", School Singing samt skolens Assembly.
På skolen undervises der i grundlæggende fag som: matematik, fysisk/kemi, madlavning og idræt. Udover det har de et fag, som hedder humanities, der vil være det fag vi kender som "dansk" derhjemme. Her lærer de om grundlæggende regler og metoder i at skrive, stave og læse, samt de lærer dem om andre kulturer, lande og samfund. Kulturundervisning får de også i andre sammenhænge, bl.a. ved den ugentlige "cultural pursuits", hvor Maori, Pasifika og andre kulturer bliver udforsket gennem udtryksformer som fx dans og sang. Herudover findes der drama, musik og it-undervisning på skolen.
Oversigt over stillinger/ansatte:
PRINCIPAL
Iain Taylor
ASSOCIATE PRINCIPAL
Ross Devereux – Operations
DEPUTY PRINCIPALS
Greer Doidge – Pastoral Care/ Focus Classes
Richard George – Learning and Teaching
Sam Holt – Professional Learning Leader
Clare Humphreys-Grey – Guidance and Support
DIRECTORS
Mike Donaldson – e-Learning/ ICT
Tom Peyton – Programmes/ X-PLO Tech
WEB MASTER
Mike Donaldson
LEARNING SUPPORT
Karen Ellis
FORM CLASSES/TEACHERS
Room 3 Tumii Poko - MATHS
Room 4 Ruth Lyden - HUMANITIES
Room 6 Dwayne Hudson - MATHS: Focus Class: Te Ara Maori
Room 9 Matt Comer - GLOBAL DISCOVERIES
Room 11 Ray Everest - HUMANITIES
Room 12 Iri Maki - HUMANITIES
Room 13 Tanya Kearney - HUMANITIES
Room 14 Jasmine Douglas - HUMANITIES
Room 15 Junior Peilua - HUMANITIES
Room 19 Suman Sharan - MATHS
Room 20 Nirvana Rao - MATHS
Room 23 Aruna Krishna - MATHS
Room 25 Dan Filippini - MATHS
Room 27 Rita Brooking - ADAPTED LEARNING UNIT
Room 29 Loriza Zaid - MATHS
Room 30 Nikki Ridgley - PHYSICAL EDUCATION
Room 32 Peter Beech - PHYSICAL EDUCATION
Room 33 Sid Apiata - HUMANITIES
Room 34 Tracey Gallagher - HUMANITIES
Room 35 Karen Ellis - LEARNING SUPPORT
Room 37 Moreen Hedley - ADAPTED LEARNING UNIT
Room 62 Anne-Marie Lalakai - MUSIC
Room 67 Matt Cathro - PERFORMING ARTS
Room 71 Mark Edwards - SCIENCE
Room 73 Bev Aerenga - SCIENCE
Room 75 Treveen Naidoo - SCIENCE
Room 79 Sharmayne Hardwidge - ART
Room 81 Anne-Marie Rowney - FOODS
COMMUNICATION LITERACY/ LIBRARIAN
John Dyer
COUNSELLOR
Christina Houston
SOCIAL WORKER
Nigel McConnachie
IT TECHNICIAN:
Davi Tran
TEACHER AIDE:
Selina Ali
LEARNING ASSISTANTS:
Henry Vinivini
Carryme Poko
Jay Upoko
Brad Rupapera
Ese Tofilau
Mareena Pask
Cherie Araiti
Rhonda Walker
INTERNATIONAL LEARNING ASSISTANT:
Anne Bek
Louise Nielsen
KIWI CAN:
Ernie Delamere
Sheryl Greer
OFFICE & PROFESSIONAL SUPPORT STAFF:
Karen Slattery - Administration Administrator
Lee Townsend - Office Administrator
Nella Saunders - Accounts
Tina Katipa - Resource Coordinator
GROUNDS & PROPERTY SUPPORT STAFF:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar