Jeg
vil i dette blog indlæg præsentere mine læringsmål for praktikken. Ligesom hvis jeg havde
taget praktikken i Danmark, skal jeg have nogle konkrete læringsmål.
Til at udforme mine læringsmål, vil jeg tage udgangspunkt i CKF’erene fra bekendtgørelsen:
Til at udforme mine læringsmål, vil jeg tage udgangspunkt i CKF’erene fra bekendtgørelsen:
Faglige
kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode
Målet
for 3. praktikperiode er, at den studerende kan:
a) beherske den pædagogiske praksis og
bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession,
b) yde en målrettet indsats i forhold til
en valgt målgruppes behov,
c)
redegøre for,
hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget
for pædagogisk virksomhed generelt,
d) skabe viden gennem deltagelse i,
analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske
forudsætninger og metodiske færdigheder og
e) redegøre for egen professionsidentitet
og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling.
De
Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) Fælles
for de tre praktikperioder
a)
Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og
pædagogiske praksis.
b)
Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
c)
Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling
og læring.
d)
Etik, værdier og menneskesyn.
e)
Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på
dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.
Særlige
CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession
a) Professionens arbejdsområder og
opgavefelt.
b) Pædagogiske handleformer og pædagogiske
metoder.
c)
Professionens
vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige
grundlag og videnskabelige metoder.
d) Sammenhængen mellem den samfundsmæssige
moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling.
e) Professionsbevidsthed og -identitet.
f)
Den pædagogiske
professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver.
KRAV
til læringsmål i 3. Praktikperiode er følgende:
1) At læringsmålene forholder sig til
både at udvikle analytiske kompetencer (dvs. reflekterende opgaver) og praktiske
færdigheder (dvs. udøvende, praktiske opgaver).
2) At der
inddrages teori i alle læringsmål, der indeholder faglig tænkning og/eller
begrundelser.
Men hvad ønsker jeg egentlig at opnå med denne praktik? Hvad er mit mål?
Jeg
har besluttet mig for, at jeg vil
koncentrere mig om fire konkrete læringsmål. Et af læringsmålene er med relevans
for mit linjefag; Sundhed, Krop og Bevægelse, et andet med relevans for min specialisering; Mennesker
med sociale problemer. De to andre læringsmål omhandler tværprofessionelt
samarbejde samt pædagogik og kultur her og der hjemme.
Læringsmål
nr. 1:
Hvad:
Jeg
vil tilrettelægge et undervisningsforløb for eleverne i room 81, med fokus på ernæring og sundhed. Men under
hensyn til elevernes fysiologiske, sundhedsmæssige og sociale forudsætninger. Yderligere
vil jeg undersøge skolens sundheds- og bevægelses kultur.
Hvorfor:
Jeg ønsker
at fremme elevernes kropsbevidsthed, aktivitetsglæde samt sundhed.
Hvordan:
Dette
vil jeg gøre ved at inspirere og motivere eleverne til at deltage i kropslige
aktiviteter, samt undervise i kost og ernæring. Jeg vil lade mig inspirere af
kampagnen GetMoving, udviklet af sundhedsstyrrelsen. I starten af forløbet vil jeg lave et
sundheds tjek i klassen. Jeg vil måle elevernes højde, vægt, BMI og blodtryk.
Hvornår:
Forløbet
vil foregå løbende igennem term 3 – 21.07-26.09.2014
Relevante CKF’er
fra mit linjefag SKB:
a) Leg, bevægelse, sundhed og idræt.
b) Livskvalitet, sundhed og sygdom i pædagogisk
perspektiv.
d) Institutioners bevægelses-, sundheds- og
idrætsskultur.
e) Kost og hygiejne.
Læringsmål
nr. 2:
Hvad:
Jeg
ønsker at fordybe mig i begreberne social ulighed/chanceulighed - Hvilken
betydning
har
det for børn og unges levekår og trivsel at vokse op med lav socioøkonomisk
status?
Hvorfor:
Manurewa
Intermediate School ligger i et socioøkonomisk belastet område og
største
delen af eleverne på kommer fra socialt belastede og udsatte familier. Derfor
finder
jeg det vigtigt at jeg har viden om
miljøets betydning for barnets udvikling, trivsel
samt adfærd.
Hvordan:
Jeg vil
undersøge hvilke pædagogisk handleformer
og pædagogiske metoder de benytter
på skolen,
for at sikre børnenes trivsel, udvikling og læringsmiljø.
Jeg
ved de blandt andet benytter narrativ terapi. Jeg vil undersøge hvilke pædagogisk
handleformer
og pædagogiske metoder vi benytter i Danmark.
Gennem
interview og samtale med skolens Counsellor Christina Houston og skolens
Social
worker Nigel McConnachie kan jeg få indblik i deres arbejde med eleverne,
og
hvordan
de benytter sig af narrativ pædagogik/terapi. Jeg vil læse bogen:
Narrative
Counseling in School og artikler af
blandt andet Anette Kofod Holmgren.
Mit
pædagogiske projekt vil omhandle et tilrettelagt forløb med en gruppe elever,
hvor
jeg benytter narrativ pædagogik. Min påstand og tilgang til forløbet er, at ved at
eleverne
ændre på deres historier, der fungerer som negative etiketter og definitioner
på
dem
selv, hjælpes de med at åbne nye veje og muligheder.
Hvornår:
Jeg ønsker at arbejde med dette læringsmål løbende under hele praktik forløbet. Jeg har foretaget interview med Christina og Nigel. Jeg vil forsat have kontakt med dem, benytte dem som sparringspartnere til det pædagogiske projekt.
Relevante CKF’ere
fra min specialisering, Mennesker med sociale problmer:
a)
Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og
metodiske overvejelser.
b) Brugeres
livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og
samfundsmæssige vilkår.
f)
Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen.
g)
Brugerinddragelse og rettigheder.
Læringsmål
nr. 3:
Hvad:
Jeg
vil undersøge og fordybe mig i skolens kultur og værdier - Hvilken betydning
har skolens værdigrundlag for elever og ansatte?
Hvorfor:
Jeg
vil undersøge om skolens værdigrundlag opfylder dets formål, at angive
retninger for god adfærd med fokus på trivsel og et godt psykisk undervisningsmiljø,
samt skabe respektfulde relationer eleverne imellem og mellem elever og
ansatte. Sikre værdiregelsættet en
fælles platform, hvor alle aktørerne i og omkring skolen har kendskab til
skolens værdier og vision? Har aktørerne grundlag for at handle i
overensstemmelse med skolens værdisæt?
Hvordan:
Jeg
vil sætte mig ind i skolens værdigrundlag, Values, Keys to succes og andet
relevant materiale. Jeg vil foretage interview med skoleinspektøren, Iain
Taylor, ansatte samt elever på skolen.
Hvornår:
Jeg vil arbejde med dette læringsmål fra den 26.09-31.10.2014.
Relevante CKF´ere:
a) Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis.
b) Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
d) Etik, værdier og menneskesyn.
e) Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.
Læringsmål
nr. 4:
Hvad:
Jeg
ønsker at se nærmere på det tværprofessionelle samarbejde som foregår på
skolen. Jeg vil opnå viden om skolens interne og eksterne tværprofessionelle
samarbejde, hvilke faggrupper indgår i samarbejdet, samt opnå viden om
hver faggruppes værdier, opgaver og ansvar.
Jeg vil forsøge at finde min
rolle/pædagogens rolle i det tværprofessionelle samarbejde på skolen samt hvilke
faglige elementer kan pædagogen bidrage med i samarbejdet.
Jeg vil undersøge hvilke muligheder og barrierer der er i det tværprofessionelle samarbejde, i forhold til at forbedre elevernes trivsel og undervisningsmiljø.
Jeg vil undersøge hvilke muligheder og barrierer der er i det tværprofessionelle samarbejde, i forhold til at forbedre elevernes trivsel og undervisningsmiljø.
Hvorfor:
For
at opnå større viden om og erfaring med det tværprofessionelle samarbejde, hvad skaber et godt samarbejde? Hvis
der var pædagoger på skolen, hvad ville pædagogen særligt kunne bidrage med, i
forhold til det gode tværprofessionelle samarbejde og hvordan kunne pædagogen være
med til at forbedre målgruppens livsbetingelser set i relation til hvad andre
professioner kan
tilbyde.
Hvordan:
Jeg
vil foretage interviews med de professioner som indgår i det tværprofessionelle
samarbejde. Yderligere vil jeg observere samarbejdet mellem professionerne.
Jeg
vil benytte den semistrukturerede interview metode, foretage observationer ud
fra forskellige observations teknikker – struktureret /ustruktureret,
åbent/skjult, kvalitativt/kvantitativt m.m. Yderligere vil jeg skrive
praksisfortællinger omkring det tværprofessionelle samarbejde. Yderligere vil
jeg benytte relevant teori til at analysere mine undersøgelser og egen empiri.
Hvornår:
Jeg vil løbende igennem praktikken arbejde med dette læringsmål, da jeg indtil nu har oplevet, at det tværprofessionelle samarbejde på skolen er bredt og jeg ønkser at få beskrevet alle samarbejdspartnere, samt deres betydning for eleverne. Dog ønsker jeg at have afsluttet læringsmålet inden den 01.12.2014.
Relevante CKF´ere:
b) Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
c) Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring.
d) Etik, værdier og menneskesyn.
e) Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar