Læringsmål


Jeg vil i dette blog indlæg præsentere mine læringsmål for praktikken. Ligesom hvis jeg havde taget praktikken i Danmark, skal jeg have nogle konkrete læringsmål.
Til at udforme mine læringsmål, vil jeg tage udgangspunkt i CKF’erene fra bekendtgørelsen:
Faglige kompetencemål og CKF’er for 3. Praktikperiode
Målet for 3. praktikperiode er, at den studerende kan:
a)     beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession,
b)     yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov,
c)      redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt,
d)     skabe viden gennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis på baggrund af (videnskabs)teoretiske forudsætninger og metodiske færdigheder og
e)     redegøre for egen professionsidentitet og forholde sig til professionens handlegrundlag og udvikling.
De Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF)  Fælles for de tre praktikperioder
a)      Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis.
b)      Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
c)       Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring.
d)      Etik, værdier og menneskesyn.
e)      Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.


Særlige CKF’er for 3. praktikperiode: Den pædagogiske profession
a)     Professionens arbejdsområder og opgavefelt.

b)     Pædagogiske handleformer og pædagogiske metoder.

c)      Professionens vidensformer, faglige kernebegreber og terminologi, herunder det videnskabelige grundlag og videnskabelige metoder.

d)     Sammenhængen mellem den samfundsmæssige moderniseringsproces og professionens historiske og kulturelle udvikling.

e)     Professionsbevidsthed og -identitet.

f)      Den pædagogiske professions faglige bidrag til løsning af tværprofessionelle opgaver.

KRAV til læringsmål i 3. Praktikperiode er følgende:
 1) At læringsmålene forholder sig til både at udvikle analytiske kompetencer (dvs. reflekterende opgaver) og praktiske færdigheder (dvs. udøvende, praktiske opgaver).  
2) At der inddrages teori i alle læringsmål, der indeholder faglig tænkning og/eller begrundelser.

Men hvad ønsker jeg egentlig at opnå med denne praktik? Hvad er mit mål?

Jeg har besluttet mig  for, at jeg vil koncentrere mig om fire konkrete læringsmål. Et af læringsmålene er med relevans for mit linjefag; Sundhed, Krop og Bevægelse, et andet med relevans for min specialisering; Mennesker med sociale problemer. De to andre læringsmål omhandler tværprofessionelt samarbejde samt pædagogik og kultur her og der hjemme.

Læringsmål nr. 1:
Hvad:
Jeg vil tilrettelægge et undervisningsforløb for eleverne i room 81, med fokus på ernæring og sundhed. Men under hensyn til elevernes fysiologiske, sundhedsmæssige og sociale forudsætninger. Yderligere vil jeg undersøge skolens sundheds- og bevægelses kultur.
Hvorfor:
Jeg ønsker at fremme elevernes kropsbevidsthed, aktivitetsglæde samt sundhed.
Hvordan:
Dette vil jeg gøre ved at inspirere og motivere eleverne til at deltage i kropslige aktiviteter, samt undervise i kost og ernæring. Jeg vil lade mig inspirere af kampagnen GetMoving, udviklet af sundhedsstyrrelsen.  I starten af forløbet vil jeg lave et sundheds tjek i klassen. Jeg vil måle elevernes højde, vægt, BMI og blodtryk.
Hvornår:
Forløbet vil foregå løbende igennem term 3 – 21.07-26.09.2014
Relevante CKF’er fra mit linjefag SKB:
a) Leg, bevægelse, sundhed og idræt.
b) Livskvalitet, sundhed og sygdom i pædagogisk perspektiv.
d) Institutioners bevægelses-, sundheds- og idrætsskultur.
e) Kost og hygiejne.



Læringsmål nr. 2:
Hvad:
Jeg ønsker at fordybe mig i begreberne social ulighed/chanceulighed - Hvilken betydning
har det for børn og unges levekår og trivsel at vokse op med lav socioøkonomisk status?
Hvorfor:
Manurewa Intermediate School ligger i et socioøkonomisk belastet område og
største delen af eleverne på kommer fra socialt belastede og udsatte familier. Derfor
finder jeg det  vigtigt at jeg har viden om miljøets betydning for barnets udvikling, trivsel
samt adfærd.
Hvordan:
Jeg vil undersøge  hvilke pædagogisk handleformer og pædagogiske metoder de benytter
på skolen, for at sikre børnenes trivsel, udvikling og læringsmiljø.
Jeg ved de blandt andet benytter narrativ terapi. Jeg  vil undersøge hvilke  pædagogisk
handleformer og pædagogiske metoder vi benytter i Danmark.
Gennem interview og samtale med skolens Counsellor Christina Houston og skolens
Social worker Nigel McConnachie  kan jeg få indblik i deres arbejde med eleverne, og
hvordan de benytter sig af narrativ pædagogik/terapi.  Jeg vil læse bogen:
Narrative Counseling in School og  artikler af blandt andet Anette Kofod Holmgren.
Mit pædagogiske projekt vil omhandle et tilrettelagt forløb med en gruppe elever,
hvor jeg benytter narrativ pædagogik. Min påstand og tilgang til forløbet er, at ved at
eleverne ændre på deres historier, der fungerer som negative etiketter og definitioner på
dem selv, hjælpes de med at åbne nye veje og muligheder.
Hvornår:
Jeg ønsker at arbejde med dette læringsmål løbende under hele praktik forløbet. Jeg har foretaget interview med Christina og Nigel. Jeg vil forsat have kontakt med dem, benytte dem som sparringspartnere til det pædagogiske projekt. 

Relevante CKF’ere fra min specialisering, Mennesker med sociale problmer:
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser.
b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår.
f) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen.
g) Brugerinddragelse og rettigheder.



Læringsmål nr. 3:
Hvad:
Jeg vil undersøge og fordybe mig i skolens kultur og værdier - Hvilken betydning har skolens værdigrundlag for elever og ansatte?
Hvorfor:
Jeg vil undersøge om skolens værdigrundlag opfylder dets formål, at angive retninger for god adfærd med fokus på trivsel og et godt psykisk undervisningsmiljø, samt skabe respektfulde relationer eleverne imellem og mellem elever og ansatte.  Sikre værdiregelsættet en fælles platform, hvor alle aktørerne i og omkring skolen har kendskab til skolens værdier og vision? Har aktørerne grundlag for at handle i overensstemmelse med skolens værdisæt?
Hvordan:
Jeg vil sætte mig ind i skolens værdigrundlag, Values, Keys to succes og andet relevant materiale. Jeg vil foretage interview med skoleinspektøren, Iain Taylor, ansatte samt elever på skolen.
Hvornår:
Jeg vil arbejde med dette læringsmål fra den 26.09-31.10.2014.
Relevante CKF´ere: 
a)      Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis.
b)      Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
d)      Etik, værdier og menneskesyn.
e)      Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis.

Læringsmål nr. 4:

Hvad:
Jeg ønsker at se nærmere på det tværprofessionelle samarbejde som foregår på skolen. Jeg vil opnå viden om skolens interne og eksterne tværprofessionelle samarbejde, hvilke faggrupper indgår i samarbejdet, samt opnå viden om hver faggruppes værdier, opgaver og ansvar.
Jeg vil forsøge at finde min rolle/pædagogens rolle i det tværprofessionelle samarbejde på skolen samt hvilke faglige elementer kan pædagogen bidrage med i samarbejdet.
 Jeg vil undersøge hvilke
muligheder og barrierer der er i det tværprofessionelle samarbejde, i forhold til at forbedre elevernes trivsel og undervisningsmiljø.
Hvorfor:
For at opnå større viden om og erfaring med det tværprofessionelle samarbejde, hvad skaber et godt samarbejde? Hvis der var pædagoger på skolen, hvad ville pædagogen særligt kunne bidrage med, i forhold til det gode tværprofessionelle samarbejde og hvordan kunne pædagogen være med til at forbedre målgruppens livsbetingelser set i relation til hvad andre professioner kan tilbyde.
Hvordan:
Jeg vil foretage interviews med de professioner som indgår i det tværprofessionelle samarbejde. Yderligere vil jeg observere samarbejdet mellem professionerne.

Jeg vil benytte den semistrukturerede interview metode, foretage observationer ud fra forskellige observations teknikker – struktureret /ustruktureret, åbent/skjult, kvalitativt/kvantitativt m.m. Yderligere vil jeg skrive praksisfortællinger omkring det tværprofessionelle samarbejde. Yderligere vil jeg benytte relevant teori til at analysere mine undersøgelser og egen empiri.
Hvornår:
Jeg vil løbende igennem praktikken arbejde med dette læringsmål, da jeg indtil nu har oplevet, at det tværprofessionelle samarbejde på skolen er bredt og jeg ønkser at få beskrevet alle samarbejdspartnere, samt deres betydning for eleverne. Dog ønsker jeg at have afsluttet læringsmålet inden den 01.12.2014.

Relevante CKF´ere: 
b)      Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis.
c)       Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring.
d)      Etik, værdier og menneskesyn.
e)      Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og         udvikling af pædagogisk praksis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar