Menneske- og udviklingssyn på MI
· Mekanisk- idealistisk menneskesyn: Mennesket er skabt på forhånd og kan ikke påvirkes udefra. Nogle får ringe/ingen mulighed for udvikling som følge af et pessimistisk menneskesyn. Det vil sige at menneskets evne er givet på forhånd.
· Mekanisk-materialistiske menneskesyn: Mennesket er et produkt af sine omgivelser. Grænsen for menneskets udvikling af evner og egenskaber ligger i omgivelsernes mulighed for at påvirke udviklingsprocessen.
· Dialektisk- idealistisk menneskesyn: Mennesket er et produkt af ydre og indre forhold. Menneskets indre er fyldt af modsætninger, som danner bund for forandring af den materielle verden.
· Dialektisk- materialistiske menneskesyn: Menneskets udvikling er en livslang proces. Mennesket er både subjekt og objekt, altså den styrende, men også styret. I dette menneskesyn tror man på, at mennesket udvikles i samspil med andre.
Det menneskesyn jeg ser i arbejdet på MI er
en blanding af det dialektisk materialistiske menneskesyn og det dialektisk
idealistiske menneskesyn. Det dialektisk materialistiske menneskesyn handler
om at mennesket ses som et individ der kan lære, som samtidig kan føle, handle
og tænke selv og herigennem påvirke omgivelserne. Det vil altså sige at
mennesket og omgivelserne påvirker og har indflydelse på hinanden. Overordnet
set ses mennesket som skaber af samfundet og samtidig som et produkt af
samfundet. Pædagogisk set vil dette sige at brugeren og de mennesker omkring
brugeren i samarbejde kan, lære og udvikles af hinanden.
Min oplevelse på MI er, at de ønsker at lære eleverne de normer og regler der gør sig gældende i
det omkringliggende samfund. Målet med dette er at eleverne skal kunne begå sig
i det samfund de befinder sig i. Her kommer det dialektisk idealistiske
menneskesyn ind, da det mener at udviklingen sker
i samspil mellem omgivelserne og mennesket, men det centrale er at problemer og
forandringer skyldes det enkelte menneske og ikke omgivelserne. Pædagogisk set
så er det pædagogen/lærerens opgave at vejlede eleven til at komme på rette vej.
På MI ser lærerne problematisk adfærd som noget der opstår inde i barnet, og
vejleder dem omkring de gældende normer og regler for hvordan man agere i skolen og samfundet. Der er stor fokus på at eleverne skal kunne sidde stille, tale pænt, ikke slås og skabe konflikter med elever eller lærer. I alle klasser har de en "skammekrogsstol" for de
elever der ikke opfører sig som der bliver forventet. Meningen med denne stol
er at eleven skal reflektere over det han/hun har gjort, og forhåbentlig gøre det
rigtige en anden gang.
![]() |
En meget inspirerende og opmuntrende plakat lavet af en af lærerne på skolen. |
![]() |
OVERALT PÅ SKOLEN HÆNGER DISSE KEYS-TO-SUCCESS SKILTE. De giver et tydeligeligt indblik af hvad der bliver forventet af børnene og hvilke retningslinjer de skal følge. |
Opportunity Room - Her kan eleven komme over i løbet af dagen hvis de har lavet ballade, eller de kan efter flere dages "chancer" få en hel dag hvor de skal sidde er og læse og/eller skrive. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar