Pædagogik på MI


Institutions pædagogik
Pædagogik og pædagoger som vi kender det hjemme i Danmark er ikke noget de kender til her i New Zealand. 
På Manurewa Intermediate School er der ansat: Teachers, Learning Support Teachers og Specialist Support Staff fx Social Worker, Guidance Counsellor, Learning Assistants.

Teachers in New Zealand:
Når man uddanner sig til lære i New Zealand, skal man vælge aldersgruppe - early childhood education (0-5 years), programmes specifically for Māori immersion, primary (school years 0-8) or secondary (school years 7-13 or 9-13). Intermediate schools dækker years 7–8, Intermediate School’s er både inkluderet i primary og secondary programmes. Læreuddannelsen tager 4 år, efter de fire år på universitetet, skal man have to års praksiserfaring på en skole, derefter kan man blive registeret som autoriseret underviser.
Lærerne på MI underviser i English, Maths, Science, Global Discoveries, Music, Art, Food og X-PLO Tech (Wood, Metal and Plasticts).

Learning Assistants
At arbejde som LA kræver ikke nogen uddannelse, man kan tage et kursus som Teachers aid. men det er ikke et krav for ansættelse på skolen. LA's arbejder med mindre grupper i klassen eller individuelt med elever. De yder hjælper med generel dag til dag organisering og læring. På nogle skoler er de også kaldet Teachers aid, men her på skolen hedder vi Learning Assistents fordi vi assistere til elevernes læring og er i klassen for at hjælpe eleverne ikke så meget lærerne. 

Social worker
For at blive Social worker i New Zealand skal man fx  have en Bachelor of Social Work, Bachelor of Applied Social Service, majoring in social work, Postgraduate Diploma in Social and Community Work eller Masters in Social Work. Arbejdet indebære at rådgive og give støtte til personer med personlige og eller sociale problemer. De hjælper også med samfunds og sociale problematikker. Skolens Social Worker arrangere social skills activities, samt køre hjem til eleverne hvis de over en periode ikke møder op i skole, eller altid kommer for sent - Det omhandler generelt opsøgende arbejde hvis der er en bekymring om et barns trivsel.   

Jeg deltager i to af de social skill activities  som skolens Social worker arrangere. Den ene aktivitet er Therapeutic Storytelling Intervention (TSI). TerapeutiC Storytelling Intervention er med til at udvikle elevernes livsfærdigheder, værdier og  er en terapeutiske process for børnene. Det er udviklet af Psykologen Ron Phillips. Kort om TSI:
“The process of TSI, simply defined, is a teaching methodology using the age-old art of storytelling as a very effective means of bringing about positive behavioural change in the lives of children and adults. When read or listened to, the story creates mental images and pictures which could be likened to holding a mirror up to the reader/listener and allowing them, in their own time, to take an honest look at themselves and their behavior.”
Gruppen som skolens social worker har sat sammen består kun af drenge. Disse drenge er udvalgt fordi de har behov for hjælp til at styre deres vrede samt adfærd. Ron fortæller historien og når han er færdig med at fortælle, taler vi om hvad drengen i historien var udsat for, hvad gjorde han, hvad kunne han have gjort anderledes samt hvad vi ville have gjort i hans sted. 
Et andet program som jeg er med i er: Creative, Confidence Cooking Program. Det handler om at styrke elevernes selvtillid og social færdigheder,  samt lære dem praktiske færdigheder i køkkenet og udvikle positive familiære interaktioner (Eleverne må invitere familie medlemmer med i køkkenet, så de sammen kan udvikle færdigheder i køkkenet, samt samarbejds egenskaber).  Målet er at eleverne lære at lave sunde retter på budget, de lære at læse en opskrift, samt at følge den.

Guidance Counsellor
Guidance Counsellor´s skal have The National Diploma in Counselling fra Careerforce (the Social Services ITO). Skolens Counsellor arbejder under tavshedspligt, hun er ikke pålagt at fortælle nogen hvis en elever kommer for at snakke med hende. Elever kan til en hver en tid komme til hendes kontor og få en snak. Problematikkerne som hun ofte håndtere sammen med børnene er familie relateret, samt elever som er selvskadende eller selvmordstruende. Der har det foregående år været mange tilfælde af Cutting. 
Hun benytter sig af metoden Narrativ terapi. 

Pædagog i New Zealand
Så hvis man skulle sige hvilken faggruppe der udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark, ville det efter min mening være en blanding af Social worker og Learning Assistens. Social worker på grund af deres støtte til og udvikling af elevernes social færdigheder og trivsel og Learning Assistens fordi de på nogle områder fungere som støtte pædagoger. De samarbejder tæt sammen med lærerne og deles til tider om undervisningen, samt LA underviser mindre grupper af børn. Dette samarbejde minder om den ny skolereform hjemme i Danmark hvor samarbejdet mellem lære og pædagoger nytænkes, så hver faggruppe bidrager med hver deres kompetencer til gavn for elevernes trivsel, udvikling og læring.

KiwiCan er et andet bud på en pædagogisk stilling. Her kommer en kort beskrivelse af KiwiCan:
"Kiwi Can is a values and life skills program. Through our community-focused, positive experiential learning and mentoring programmes, our young people will develop life skills and more confidence, more resilient and be empowered to maximise their potential. Through continued collaboration with key stakeholders, including schools, businesses and community organisations, we will improve outcomes for many more Kiwi Kids and their families."
Der er to KiwiCan ansatte på skolen, hver klasse har KiwiCan undervisning én til to gange om ugen. Børnene nyder at have Kiwican. De nedenstående billeder er fra en dag hvor vi havde KiwiCan i Room 81. Vi lavede makkerøvelser samt løste gåder. Dagens tema var Persistens - Never give up.




Rundt om på skolen og i alle klasselokaler hænger deres Values, Vision og  Keys to Succes 




At Manurewa Intermediate, both students and staff all follow the Keys to Success to ensure we create 
Adventurous Risk Takers; who are Persistent Focussed Achievers.


  1. The Charter is the overriding document encompassing the vision, values, strategic goals, annual and operational plan and National Education Guidelines. 






Ud fra disse billeder fremstår det meget tydeligt, at skolen sætter tydelige rammer for eleverne, så de til hver en tid ved hvad der forventes af dem, hvilke regler de skal følge, hvilken adfærd der den "rigtige" og  hvordan deres adfærd vil blive belønnet eller straffet. Denne skolekultur minder mig om PALS modellen. PALS er:

"En udviklingsmodel, som har til hensigt at udvikle, styrke og støtte at en positiv, inkluderende og proaktiv skolekultur, som omsættes til handling i læringsmiljøet. PALS tager således sit afsæt på en platform, der fremmer positive interaktioner i samspillet mellem lærere, pædagoger og elever. PALS opstiller derved klare ”hjørneflag”, der sætter rammen for læringsmiljøet på skolen. Målet er, at både elevernes skolefaglige og sociale kompetencer styrkes."  - 
 http://www.socialstyrelsen.dk/born-og-unge/programmer-med-evidens/pals 

På skoler hvor de arbejder med PALS benytter de også kort, lidt som MI bruger House Card Points. Eleverne får et kort hvis de udviser en positiv og inkluderende adfærd, både i og uden for undervisningen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar